11:11 30 ΜΑΡΤΙΟY 2020
TΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Οι επιστήμονες που δημοσίευσαν την έρευνά τους στο Nature υποστηρίζουν πάντως ότι η δυνατότητα επαναφοράς ορισμένων λειτουργιών του εγκεφάλου δεν θα αλλάξει τον ορισμό του θανάτου.

Οι εγκέφαλοι αποκεφαλισμένων γουρουνιών μπορούν εν μέρει να αναβιώσουν αρκετές ώρες μετά τον θάνατο του ζώου, ανακάλυψαν επιστήμονες. Αυτό το πέτυχαν χάρη σε ένα νέο σύστημα υποστήριξης υψηλής τεχνολογίας, το οποίο μπορεί να αποτρέψει και να αναστρέψει την ταχεία αποσύνθεση του εγκεφάλου ακόμη και αρκετές ώρες αφότου έχει επέλθει ο εγκεφαλικός θάνατος.

Αυτό επιτρέπει τη μελέτη ορισμένων αναζωογονημένων λειτουργιών του νεκρού εγκεφάλου, χωρίς όμως να επανέρχονται σε αυτόν οι ανώτερες λειτουργίες όπως η αντίληψη και η συνείδηση.

Οι επιστήμονες υπογραμμίζουν ότι οι εγκέφαλοι δεν δείχνουν σημάδια συνείδησης, για παράδειγμα δεν υπήρχε σημάδι ότι διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου έστελναν σήματα μεταξύ τους, και αυτό δεν αλλάζει τον ορισμό του θανάτου.

Ωστόσο υποστηρίζουν ότι βρήκαν τρόπο να προστατεύσουν τα εγκεφαλικά κύτταρα από ανεπανόρθωτες ζημιές όταν σταματά η κυκλοφορία του αίματος, ακόμα και να αποκαταστήσουν κάποιες κυτταρικές λειτουργίες.

Όπως αναφέρει ο Guardian, το επίτευγμα —εφόσον δοκιμασθεί περαιτέρω- μπορεί μελλοντικά να βοηθήσει στην επιβίωση του εγκεφάλου και στον περιορισμό των βλαβών σε αυτόν μετά από ένα τραύμα ή εγκεφαλικό επεισόδιο. Ακόμη ίσως επιτρέψει την καλύτερη δοκιμή πειραματικών φαρμάκων για τον εγκέφαλο.

«Δεν πρόκειται για ζωντανούς εγκεφάλους, αλλά κυτταρικά ενεργούς», δήλωσε ο καθηγητής Νέναντ Σεστάντ από το Πανεπιστήμιο Yale, ο οποίος ηγήθηκε της έρευνας.

Ο Σεστάν πρόσθεσε ότι τα αποτελέσματα είχαν υπερβεί τις προσδοκίες τους. «Όταν ξεκινήσαμε αυτή τη μελέτη, ποτέ δεν φανταζόμασταν ότι θα φτάσουμε σε αυτό το σημείο»,είπε.

Κάποιες μελέτες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αφορούν κύτταρα που έχουν ληφθεί από νεκρούς εγκεφάλους, έχουν δείξει ότι τα εγκεφαλικά κύτταρα μπορεί να μην πεθαίνουν αμέσως μετά την κυκλοφορία του αίματος.

Οι ερευνητές στις ΗΠΑ ανέφεραν γράφοντας στο περιοδικό Nature, ότι επιδίωξαν περαιτέρω εξέταση, λαμβάνοντας εγκεφάλους από 32 χοίρους που είχαν σκοτωθεί σε σφαγείο.

Τέσσερις ώρες μετά τον θάνατό τους, οι αρτηρίες του εγκεφάλου των χοίρων συνδέθηκαν με ένα εξελιγμένο σύστημα που ονομάστηκε BrainEx, το οποίο αντλούσε ένα οξυγονωμένο συνθετικό αίμα μέσω αυτού.

Αυτό το υγρό περιείχε πλήθος θρεπτικών ουσιών καθώς και άλλες ουσίες για την αντιμετώπιση διαδικασιών που οδηγούν σε κυτταρικό θάνατο, με αποτέλεσμα να λειτουργήσει ξανά για άλλες έξι ώρες.

Πάντως εγείρονται ερωτήματα σχετικά με την έως τώρα κυρίαρχη επιστημονική αντίληψη για την αμεσότητα και την υποτιθέμενη μη αναστρέψιμη φύση της διακοπής ορισμένων εγκεφαλικών λειτουργιών μετά το θάνατο. Με άλλα λόγια, οι επιστήμονες φαίνεται πως μπορούν πλέον να αναιρέσουν για ένα χρονικό διάστημα αυτό που έως τώρα φαινόταν οριστικός εγκεφαλικός θάνατος.

Ο απομονωμένος —αποχωρισμένος από το υπόλοιπο σώμα- εγκέφαλος του νεκρού χοίρου κατά κάποιο τρόπο «αναστήθηκε», αφού με τη βοήθεια ενός ειδικού χημικού διαλύματος (αντί για αίμα) αναβίωσαν πολλές βασικές κυτταρικές λειτουργίες, που έως τώρα θεωρούνταν ότι σταματούν μερικά δευτερόλεπτα ή λεπτά αφότου σταματά το οξυγόνο και η κυκλοφορία του αίματος στον εγκέφαλο.