05:06 15 ΟΚΤΩΒΡΙΟY 2019
«Θαλάσσια αρκούδα»

Οι «θαλάσσιες αρκούδες» ίσως μας δείχνουν τον δρόμο για την επιβίωση από τη ραδιενέργεια

CC BY-SA 3.0 / Aditya Sainiarya / Water bear
TΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Νέα επιστημονική μελέτη υποστηρίζει ότι τα μικρότερα πλάσματα του κόσμου, οι «θαλάσσιες αρκούδες», μπορούν να επιβιώσουν ύστερα από ακτινοβολία και ραδιενέργεια.

Τα μικρότερα πλάσματα του κόσμου, οι «θαλάσσιες αρκούδες» (tardigrade), μπορεί να μας δείχνουν τον τρόπο για να επιβιώσουμε σε μια σχεδόν ολοκληρωτική καταστροφή.

Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια ανακάλυψαν μια πρωτεΐνη αυτών των πλασμάτων που λέγεται «συμπιεστής ζημιάς» (Dsup). Την απομόνωσαν και διαπίστωσαν πως μπορεί και συνδέεται με τα συμπλέγματα DNA, δημιουργώντας μια ασπίδα προστασίας γύρω από αυτά. Η έρευνα δημοσιεύθηκε στο eLife.

Οι «θαλάσσιες αρκούδες» που έχουν μήκος μόλις 0,5 χιλιοστών έχουν φοβερή ανθεκτικότητα, καθώς τόσο εξαιρετικά υψηλές (+150 βαθμοί Κελσίου) όσο και πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Μάλιστα, μπορούν να μετατρέπονται σε γυαλί και να «επανέρχονται» στη ζωή σε πιο ευνοϊκές για εκείνα συνθήκες.

Ο Τζέιμς Καντόναγκα, μοριακός βιολόγος και μέλος της ερευνητικής ομάδας, δήλωσε στο ScienceAlert:

«Έχουμε τώρα μια μοριακή εξήγηση για το πώς το Dsup προστατεύει τα κύτταρα από την ακτινοβολία ακτίνων Χ. Βλέπουμε ότι έχει δύο μέρη, ένα κομμάτι που συνδέεται με τη χρωματίνη και το υπόλοιπο σχηματίζει ένα είδος νέφους που προστατεύει το DΝΑ από υδροξύλιο».

Το υδροξύλιο έχει πολύ δραστικά σωματίδια που μπορούν να παραχθούν σε κύτταρα με ιονίζουσα ακτινοβολία. Ωστόσο, οι «θαλάσσιες αρκούδες» μπορούν να εκτεθούν σε αυτές τις ενώσεις, όχι μόνο μέσω της ακτινοβολίας, αλλά και όταν το υγρό περιβάλλον στο οποίο βρίσκονται, στεγνώνει.

Οι ερευνητές, που πλέον μελετούν πώς το ανθρώπινο DNA μπορεί να προστατευθεί από εξωγενείς παράγοντας, θεωρούν ότι το Dsup αναπτύχθηκε ως μηχανισμός κατά της αποξήρανσης του περιβάλλοντος των «θαλάσσιων αρκούδων» και όχι της ακτινοβολίας.

Διαβάστε ακόμα:

Ο γενναίος πιγκουίνος που κάνει άλμα για την επιβίωσή του