22:01 20 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟY 2021
ΘΡΗΣΚΕΙΑ
Λήψη σύντομου url
Από
Αυτοκεφαλία στην Εκκλησία της Ουκρανίας (108)
0 36
Βρείτε μας

Δύο χρόνια πέρασαν από τότε που ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος απένειμε τον τόμο της αυτοκεφαλίας στον σχισματικό Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας, Επιφάνιο, δημιουργώντας μια σειρά πρωτόγνωρων καταστάσεων στην Ορθοδοξία. Σήμερα ισχυρίζεται ότι δεν προκάλεσε σχίσμα. 

Πέρασαν δύο χρόνια από τα Θεοφάνεια του 2019, όταν ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος απένειμε τον τόμο της αυτοκεφαλίας και την ποιμαντορική ράβδο στον σχισματικό Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας, Επιφάνιο

Με τον τρόπο αυτό, ο Βαρθολομαίος δημιούργησε μια νέα ουκρανική εκκλησία που απορρόφησε όλα τα δικαιώματα και τα περιουσιακά στοιχεία της κανονικής και αυτοκέφαλης εκκλησίας που λειτουργούσε -και εξακολουθεί να λειτουργεί- υπό την αιγίδα του Πατριαρχείου Μόσχας από το 1990, προκαλώντας τη ρωσική αντίδραση.

Το «παρών» στο συλλείτουργο που άλλαξε τις ισορροπίες στην Ορθοδοξία είχε δώσει ο τότε πρόεδρος της Ουκρανίας, Πέτρο Ποροσένκο, που μεθόδευσε την ανάδειξη μιας αυτοκέφαλης εκκλησίας στο ουκρανικό έδαφος, υποστηριζόμενης από τις ΗΠΑ, ενώ μετά το πέρας εκείνης της Θείας Λειτουργίας, ο Οικουμενικός Πατριάρχης, μαζί με τον σχισματικό Μητροπολίτη Κιέβου, προέστη της τελετής του αγιασμού των υδάτων στον Κεράτιο Κόλπο.

Από τότε μέχρι σήμερα, η πανορθόδοξη ενότητα διαταράχθηκε με πληθώρα αναφορών περί «σχίσματος στην Ορθοδοξία» και βίαιες διώξεις χριστιανών στην Ουκρανία από τα μέλη της σχισματικής εκκλησίας, ενώ ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος αρνείται την ύπαρξη σχίσματος κατηγορώντας τη ρωσική εκκλησία.

«Επειδή έχει αναπτυχθεί μια σχετική παραφιλολογία, η οποία εκπορεύεται κυρίως από πρόσωπα και κύκλους της ρωσικής εκκλησίας, θα πρέπει να καταστήσουμε σαφές ότι στην Ορθοδοξία δεν υπάρχει σχίσμα. Υπάρχει η διαφορετική θεώρηση εκ μέρους της Εκκλησίας της Ρωσίας με αφορμή το Ουκρανικό, η οποία εκδηλώθηκε με τη διακοπή κοινωνίας με τη Μητέρα της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως και στη συνέχεια με τις άλλες Εκκλησίες που αναγνώρισαν την αυτοκεφαλία της νέας Εκκλησίας. Κατά την εκτίμησή μας, αυτό ήταν μια λανθασμένη ενέργεια της αδελφής Εκκλησίας της Ρωσίας. Επομένως, επαναλαμβάνω, σχίσμα στην Ορθοδοξία δεν υπάρχει» επισήμανε ο Βαρθολομαίος σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Βήμα.

«Πώς μπορεί να αρνείται ο Βαρθολομαίος ότι έκανε το σχίσμα;»

«Ο ίδιος ο Βαρθολομαίος έκανε το σχίσμα. Πώς μπορεί να το αρνείται; Λέει επίσης ψέματα καθώς οι περισσότερες εκκλησίες δεν έχουν αναγνωρίσει τη σχισματική» επισημαίνει στο Sputnik o θεολόγος Νικόλαος Σαββόπουλος.

«Είτε το ονομάζει σχίσμα είτε όχι, υπάρχει μια βαθύτατη κρίση στον ορθόδοξο κόσμο, που έχει διχάσει την απανταχού Ορθοδοξία. Υπάρχει η σαφέστατη διαμάχη του Πατριαρχείου Μόσχας με το Πατριαρχείο Κωνσταντινούπολης και αιχμή του δόρατος το Ουκρανικό. Ο διχασμός φαίνεται και εντός άλλων εκκλησιών, όπως της Εκκλησίας της Κύπρου, όπου ο Αρχιεπίσκοπος αναγνώρισε την αυτοκεφαλία, παρά το γεγονός ότι τρεις ισχυρές μητροπόλεις διαφώνησαν» εξηγεί, από την πλευρά του, ο Πάμπος Χρυσοστόμου, διευθυντής Έρευνας και Διεθνών Σχέσεων στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου.

Όπως επισημαίνει, μεταξύ άλλων, η διαίρεση και η διαφωνία φάνηκαν και από το γεγονός ότι δεν υπήρξε μια ισχυρή στάση των Ορθοδόξων εκκλησιών στη μετατροπή της Αγιάς Σοφίας σε τζαμί από τους Τούρκους.

«Όταν Ελλάδα και Κύπρος γίνονται αποδέκτες προκλητικών ενεργειών από την Τουρκία, τεράστιο λάθος αποτελούν οι μη φιλικές σχέσεις και η διατάραξη της ενότητας με τη Ρωσία και την Εκκλησία της, τη στιγμή που η Ρωσία μάλιστα διατυπώνει καθαρή θέση για το Κυπριακό την ώρα που η Τουρκία προσπαθεί να αλλάξει τη βάση των διαπραγματεύσεων».

Η άποψη Βαρθολομαίου αναιρείται και από το γεγονός ότι και το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων είχε συγκαλέσει στις αρχές του 2020, την Ορθόδοξη Σύνοδο στο Αμμάν της Ιορδανίας, σε μια προσπάθεια να αποφύγει την περαιτέρω διάσπαση των εκκλησιών.

Μπορεί η σύνοδος να απέβη άκαρπη, ωστόσο το κάλεσμα του Πατριάρχη Ιεροσολύμων είχε βρει απήχηση σε συνολικά έξι από τις 14 αυτοκέφαλες Ορθόδοξες Εκκλησίες οι οποίες ήθελαν να στείλουν έμπρακτα ένα ηχηρό μήνυμα κατά της διάσπασης του ορθόδοξου κόσμου.

Δύο χρόνια μετά την αντικανονική ενθρόνισή του, ο Επιφάνιος είχε θέσει θέμα ανάδειξης της Εκκλησίας του σε Πατριαρχείο.

Ο ρόλος των ΗΠΑ στην ουκρανική αυτοκεφαλία

Μόνο τυχαία δεν είναι η παραδοχή - προ λίγων 24ώρων- του απερχόμενου ΥΠΕΞ των ΗΠΑ, Μάικ Πομπέο, αναφορικά με τον ρόλο των ΗΠΑ στην ανάδειξη του Επιφανίου στο Κίεβο.

«Ενέργησα σε πολλά μέτωπα κατά της Ρωσίας συμπεριλαμβανομένου του πεδίου της θρησκευτικής ελευθερίας. Εξασφάλισα την υποστηριζόμενη από τις ΗΠΑ διεθνή αναγνώριση της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας, βοήθησα τον Μητροπολίτη να ξεφύγει από τη ρωσική επιρροή» έγραψε ο Πομπέο σε μήνυμά του στο Twitter.

​«Φαίνεται ξεκάθαρα ότι εργαλειοποιείται η Ορθοδοξία για γεωπολιτικούς λόγους» επισημαίνει ο Πάμπος Χρυσοστόμου.

Την ίδια στιγμή, με απαντητική επιστολή προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, ο εκλεγμένος Πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, εκφράζει τις θερμές ευχαριστίες του για το συγχαρητήριο γράμμα που του απέστειλε ο Βαρθολομαίος αμέσως μετά την εκλογική επιτυχία του.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε ιδιόχειρο υστερόγραφο του ο εκλεγμένος Προέδρος των ΗΠΑ, γράφει προς τον Πατριάρχη: «Να είστε καλά. Χρειαζόμαστε την ηγεσία σας».

«Θλιβερό να μπλέκεται η πολιτική με τη Ορθοδοξία. Προχωράμε προς τον Παπισμό και την αίρεση» σχολιάζει, από την πλευρά του, ο κ. Σαββόπουλος. 

Η ρωσική θέση 

Ο Ρώσος Πρόεδρος, Βλαντίμιρ Πούτιν, είχε ταχθεί ανοιχτά απέναντι στον Πατριάρχη Βαρθολομαίο τονίζοντας ότι υποκινήθηκε από τις ΗΠΑ.

Την ίδια στιγμή, η Εκκλησία της Ρωσίας έχει μιλήσει -δια των εκπροσώπων της- για «πολιτικό σχέδιο που απέβλεπε στην αποδυνάμωση της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, στον διαμελισμό της παγκόσμιας Ορθοδοξίας».

Ωστόσο η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία είναι μια από λίγες εκκλησίες που αναγνωρίζει το πρωτείο τιμής του Κωνσταντινουπόλεως με ειδικό έγγραφο.

Το έγγραφο φέρει τον τίτλο «Η θέση του Πατριαρχείου Μόσχας στο ζήτημα της πρωτοκαθεδρίας στην Παγκόσμια Εκκλησία» και υπογράφηκε τον Δεκέμβριο του 2013.

Μάλιστα, σε παλαιότερη συνέντευξή του, ο επικεφαλής του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων (ΤΕΕΣ) του Πατριαρχείου Μόσχας, Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων, αναφερόμενος στο περιεχόμενο του εγγράφου έχει επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι:

«Η κανονική παράδοση και η ορθόδοξη εκκλησιολογία αποδίδουν το πρωτείο της τιμής στον αρχηγό της ρωμαϊκής εκκλησίας μετά το 1054 στην Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης. Ο πρώτος προκαθήμενος στα δίπτυχα αναφέρεται ως "πρώτος μεταξύ ίσων". Ωστόσο, τα τελευταία 100 χρόνια το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως έχει αναπτύξει μια διδασκαλία σχετικά με το πρωτείο, ομολογώντας αποτελεσματικά το Ρωμαιοκαθολικό μοντέλο της εκκλησιαστικής δομής».
Θέμα:
Αυτοκεφαλία στην Εκκλησία της Ουκρανίας (108)
Tags:
αυτοκεφαλία, ουκρανικό, Πατριάρχης Βαρθολομαίος, Βαρθολομαίος, Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία (Πατριαρχείο Μόσχας), Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOK